vrijdag 16 februari 2007

Take one... (eerste opnames)

Donderdag was de start voor de opnames van mijn eindwerk voor bachelor in de journalistiek. Ik maak een televisiereportage over 'Het Dinant van Adolphe Sax' (voor wie dat nog niet weet). Donderdagmorgen ben ik voor het eerst, met mijn assistent naar Dinant gereden om de eerste beelden te maken.
De dag begon vrij chaotisch met treinstakingen en een hele lange file op de E40 ter hoogte van Brussel/Jette. Eindelijk toegekomen om 11u10 kon ik eraan beginnen. De eerste stop van de dag was in de Rue de Saint-Jacques waar een gigantische saxofoon in brons staat. Het is een kunstwerk van de Heer Clabots, bij wie ik later op de dag nog langsging.

Als tweede maakten mijn assistent en ik de beelden van het geboortehuis van Adolphe Sax en de Rue de Adolphe Sax. Daar begint de intro van mijn televisiereportage.
Na het huis van Sax bezocht te hebben, draaiden we de beelden al aan de buitenkant van het Maison de la Pataphonie. Een huis waar artistieke muziekinstrumenten je uitnodigen voor een muzikale reis. Binnen het huis namen we enkele beelden van de provincie, van de pataphonië Saxofonië. De Heer André Elleboudt voorzag de nodige commentaar, ook wanneer we even later het kunstwerk van Felix Roulain in beeld namen.

De Dinanderie van Clabots was een van de hoogtepunten van de dag. Hij gaf een demonstratie van wat hoe het nu eigenlijk in z'n werk gaat om te werken als koperslager en een koperen plaat om te vormen tot een heus kunstwerk.

De laatste stop was ietsje buiten het centrum van Dinant, nl. de brouwerij La Caracole waar we het brouwproces konden bewonderen en genoten van het heerlijke biertje Saxo (vergelijkbaar met Duvel qua alcoholgehalte, maar zachter van smaak...heerlijk).
De eerste opnamedag was dus een overhoopt succes waar we twee keer zoveel hebben kunnen doen dan verwacht. Nu rest er enkel nog de Adolphe Sax-wedstrijd op 22 februari... en dan volgt de montage van de beelden... eind juni krijg je de afgewerkte reportage wel te zien.
Vandaag was ik assistent/acteur voor het eindwerk van ne goeie kameraad. Ik had nooit verwacht dat het zo vermoeiend was om een televisiereportage in elkaar te steken, maar ik heb er wel van genoten. Nu trek ik me voor de rest van de avond terug in mijne zetel voor 'The Postman'. Tot binnenkort!

Geen opmerkingen: